Nad rámec zákona a dobrovolně

Společenská odpovědnost jde nad rámec zákona. A je vždy dobrovolná. Nejde vymáhat. Co to znamená?

Že plnění zákonných povinností je bez debat. Ale že jdeme dál a děláme i to, k čemu nejsme žádným paragrafem nuceni.

Stejně jako po vás nikdo nemůže chtít, abyste pomohli paní s nákupem, abyste pustili sednout staršího člověka v autobusu, abyste neskákali do řeči, abyste ženě podrželi dveře, abyste pozdravili, když někam vejdete, abyste neházeli odpadky po chodnících… to všechno jsou věci, které děláme, protože nám připadají správné. Protože je chceme dělat. A stejné je to se společenskou odpovědností. A nemusí to být vždy jen o penězích.

Častý mýtus, který panuje mezi lidmi, je, že společenská odpovědnost je drahá. Samozřejmě může být, pokud ji postavíte na tom, že rozdáváte peníze všemi směry. Ale patří sem i věci, které nic nestojí, nebo vám mohou peníze naopak ušetřit. Ovšem stejně jako u slušného chování či charakteru člověka – ovoce většinou nesklízíme hned, ale až v dlouhodobějším horizontu.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nad rámec zákona a dobrovolně

Ryba smrdí od hlavy

CSR = corporate social responsibility = společenská odpovědnost firem

Co si pod tím představit? Ryba smrdí vždycky od hlavy a firemní kultura je vždy taková, jakou ji nastaví majitelé či vedení. Většinu je to tak, že se obklopují lidmi se stejnými hodnotami a společně pak nejen svým podnikáním, ale hlavně svým chováním a jednáním, budují pověst firmy.

Rohlíky si můžete koupit v několika obchodech. A přece do některých obchodů chodíte raději, než do těch druhých. Tímhle to začíná.

Vedení, které má nastaveny hodnoty na udržitelnost – tedy podnikání není jen o instantním zisku, ale také o slušném chování, nedrancování, férovosti a ohleduplnosti – je ze své podstaty odpovědné. To se pak setkáváme s takovými vlaštovkami firemní odpovědnosti, kdy se podporují dobré věci (např. se podporují neziskovky, dávají se dary, podporují se srdcařské aktivity zaměstnanců, v kancelářích se třídí odpad, tiskne se jen to nejnutnější a když, tak oboustranně.. a spousta dalších věcí).

Většinou se jedná o to, že děláme věci, které nám prostě přijdou správné. Nedá se upřít dobrý úmysl, ale bez koncepce, strategie a cílů jsou to v podstatě rozházené dílky puzzle, které netvoří celistvý obraz.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ryba smrdí od hlavy

Společenská odpovědnost firem – OLOMOUC

V období květen-září budu přechodně působit v Olomouci.

KONTAKTUJTE MĚ – sejdeme se a probereme možnosti spolupráce.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Společenská odpovědnost firem – OLOMOUC

Společenská odpovědnost firem – jak začít

Za otázkou “co vlastně děláš” většinou následuje “a pro koho třeba?”. Tak jsem to přehledně shrnula.
Jako externí poradce CSR chystám ale i seminář pro Klub podnikatelek ze Zlínska, z.s. – protože společenská odpovědnost není jen pro velké firmy, které jsou uvedeny jako referenční v níže uvedeném obrázku. Je i pro ty menší. I pro živnostníky.
A to, že něco děláte intuitivně a od srdce, přece neznamená, že to nemůžete dělat profesionálně.
U společenské odpovědnosti totiž platí, že na velikosti (firmy) nezáleží! 

Jak začít se společenskou odpovědností

Jak pracuje poradce CSR v mém podání

  1. Domluvme si nezávaznou schůzku. Na té si řekneme, jaké jsou vaše představy – ty mohou mít hrubé obrysy, být naprosto konkrétní, nebo být totálně v mlze. A dokonce ani nemusíte vědět, co to společenská odpovědnost je – předpokladem přínosné schůzky ovšem je, že vás společenská odpovědnost zajímá :-) Můžeme si dát kávu, vy se mě zeptáte na to, co vás zajímá, já vám řeknu, co pro vás můžu udělat. Je to nezávazné, ale není to plkání o ničem.  Je to odborná práce. Proto honorovaná.
  2. Pokud zjistíme, že bychom chtěli spolupracovat, měla by následovat analýza CSR. Zjistím, jak na tom jste. Co už v oblasti společenské odpovědnosti děláte, co byste mohli začít dělat, co byste mohli dělat lépe. Zhodnotím aktuální stav vaší společenské odpovědnosti, navrhnu příležitosti pro rozvoj. Navrhnu strategii, jak společenskou odpovědnost uchopit a vést.
  3. A pak už je na vás, jestli se cestou navržené strategie pustíte. A jestli mě k realizaci přizvete. Má role může mít více podob – externí konzultant na bázi příležitostné či pravidelné. Mohu pomoci při administraci – ať už se jedná o projekty společenské odpovědnosti, komunikaci se zainteresovanými stranami, interní audity či reporting. Také mohu pomoci s komunikací – ta je totiž neodmyslitelnou složkou. A zpráva CSR taky.

Inspirovat se můžete například Zprávou CSR OZO Ostrava s.r.o. za rok 2016. Na straně 6 je popsán průběh naší spolupráce během uvedeného roku.

Společenská odpovědnost a její přínosy

Proč se tímto tématem zabývat?

společenská odpovědnost - externí poradce CSR

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Společenská odpovědnost firem – jak začít