Věci by měly dávat smysl

Dnešní tip z praxe je o tom, že dělat dobro je fajn, ale musí to dávat smysl. Nejen vám, ale taky těm, na koho jsou vaše dobré skutky mířeny.

O své společenské odpovědnosti byste měli přemýšlet.

Mít nějaký cíl, ke kterému chcete směřovat.

Mít nějakou strategii, jak toho cíle dosáhnout.

Mít nějaké projekty, tedy konkrétní aktivity, kterými budete tu strategii naplňovat.

Měli byste být schopni říct, zda se vám to dělání dobra daří. Zda vám přináší to, co jste očekávali. A pokud to nějak nefunguje, měli byste něco změnit.

Zhruba o tomhle je Demingův cyklus PDCA, který se v řízení společenské odpovědnosti může využít a se kterým se mi velmi dobře pracuje.

  • P – PLAN – plánujeme – peníze, lidi, akce, očekávané přínosy
  • D – DO – děláme – to, co jsme si naplánovali + to, co přichází průběžně
  • C – CHECK – kontrolujeme – jak se nám to všechno průběžně daří
  • A – ACT – vyhodnocujeme a zlepšujeme – zda vše proběhlo tak, jak jsme chtěli, zda to k něčemu bylo, jak co udělat příště líp Ideální jsou měsíční porady a každoroční přezkoumání.

Tohle plánování a ověřování a zlepšování neplatí jen pro velké firmy. V menších podnicích, kde jsou přece jen zdroje často omezenější, nám přece jde taky o to, aby věci dávaly smysl.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Věci by měly dávat smysl

Koho to zajímá?

Dnešní tip z praxe se bude týkat zainteresovaných stran (stakeholders). Pojem, který je v posledních letech velmi používaný.

Každá firma je má. Máte je i vy. A máte jich zhruba 10. Možná 12.

Jsou to ti, které ovlivňujete a ti, kteří ovlivňují vás. Jsou venku, ale i uvnitř vaší firmy.

Jen se zamyslete:

  • kdo na vás má vliv?
  • s kým je dobře být zadobře?
  • kdo vás podporuje?
  • kdo vás kontroluje?
  • kdo vás sleduje?
  • kdo vás potřebuje?
  • koho zajímá, co děláte? A tak dále.

Zjistíte, že těchto skupin je opravdu dost. A pokud nad tím budete přemýšlet dál, zjistíte, že ne všechny jsou pro vás důležité. A že ne všechny zajímají stejné informace. (Např. manželky vašich zaměstnanců a kontrolní orgány nemusí mít zájem o to samé. I když… :-) ).

Pokud chcete být odpovědní, měli byste se těmito skupinami zabývat. Respektive měli byste si říct, kdo to vlastně je, co asi tak po vás chce, případně co očekává (a když to nevíme, měli bychom se zeptat) a pak si říct, zda a jak jim to budete plnit.

Málo co je totiž tak frustrující, jako když si dáte práci s něčím, co ta druhá strana nepotřebuje nebo dokonce nechce.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Koho to zajímá?

Společenská odpovědnost nejsou jen dary

Takže už víme, že společensky odpovědná firma se chová jako slušný občan, jde nad rámec zákonných povinností, myslí na budoucnost a přemýšlí nad dopady svých činností.

Ovšem to, že pravidelně daruje prase do tomboly, fandí zaměstnancům při sbírání víček a zaplatí chlapům z dílny teambuilding, ještě není společenská odpovědnost.

Málokterá firma totiž řeší komplex. Většinou si vybere jednu věc, která je i dobře marketingově využitelná (pozor, na tom není nic špatného) a občas ji doplní nějakými jednorázovými dobrými skutky, které se namanou. Tohle ale není společenská odpovědnost.

Ta jde třemi směry a všechny tři je třeba brát v potaz. Nejdůležitější je ekonomika – odpovědná firma se snaží dosahovat pozitivních obchodních výsledků (ať to zní jakkoli samozřejmě) a myslí na to, aby mohla fungovat a rozvíjet se. Ve chvíli, kdy všechno šlape, můžeme se bavit o dalších věcech. Je to jako Maslowova pyramida potřeb – když mám pokryty základní biologické procesy, mohu řešit nadstavbu. A tak to je i se společenskou odpovědností.

Je nezodpovědné darovat peníze na charitativní projekty, když nemám na výplaty. S ekonomikou se pojí samozřejmě i další věci – etika, dostávání svým závazkům, férovost, charakter obchodních vztahů apod. Důležitý je i sociální a environmentální (ekologický, chcete-li) rozměr.

Sociální oblast je charakterizována ohleduplností, solidaritou, péčí. Ekologická oblast je jasná – alespoň neškodit, ideálně prospívat.

A co je nejdůležitější? Věnovat se všem třem oblastem. Pro žádnou firmu nejsou všechny stejně významné, vždy minimálně jedna oblast ve strategickém zaměření převažuje, ale žádná nesmí být opomíjena či úplně vynechána.

A jak se pozná kvalitní společenská odpovědnost? V každé oblasti jsou procesy a projekty nasměřovány jak dovnitř firmy, tak ven.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Společenská odpovědnost nejsou jen dary

Nejsme tu sami

Dnešní tip z praxe týkající se společenské odpovědnosti je o tom, že bychom se ve firmě neměli jen “snažit dělat nějaké to dobro”, ale taky zmírňovat “zlo”.

Když přemýšlíme nad tím, jakou strategii bychom ve své společenské odpovědnosti měli zvolit, první věc, kterou bychom měli přetřásat ze všech stran, je naše vlastní podnikání. Tedy ta činnost, kterou děláme každý den několik hodin.

Měli bychom si klást otázky, zda to, co nám vydělává peníze, někomu nebo něčemu náhodou neškodí. A pokud něco takového najdeme, hlavní z cílů strategie CSR by mělo být tyto dopady minimalizovat nebo kompenzovat.

U výrobních firem se tato rizika celkem nabízí, ale napadá vás, jaké dopady na společnost může mít třeba provozování kavárny? Stavební firmy? Obchodu se zdravou výživou? Cestovní kanceláře? Každé podnikání nějak ovlivňuje své okolí – liší se pouze míra. A tato míra pak určuje, kolik prostoru bychom tomuto vyvažování důsledků měli ve svých činnostech poskytnout.

Rubriky: OBECNÁ | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Nejsme tu sami